Scoor in Google met je blogpost

Scoor hoog in Google met je blogpost - Hanna Struyvelt

Heb jij een blog voor je onderneming of wil je er graag mee starten? Dan is het belangrijk dat je rekening houdt met zoekmachineoptimalisatie of SEO. Dat zorgt er namelijk voor dat bezoekers jouw blogposts vlot vinden in Google.

Een blogpost schrijven kan overweldigend aanvoelen, zeker als je dan nog eens rekening moet houden met de juiste zoektermen. Daarom geef ik jou graag enkele tips zodat je beter weet waar je kan op letten. Heb je een onderwerp in je hoofd waarover je wil schrijven? Goed! Dan start je eerst met een zoekwoordenonderzoek. Dat wil zeggen dat je controleert welke zoekwoorden het meest gunstig zijn voor jouw thema. Dat kan één woord zijn, maar vaak bestaat de zoekterm uit meerdere zoekwoorden – dat noemen we longtail zoektermen.

Op de zoekterm ‘fitness’ wordt bijvoorbeeld heel veel gezocht, maar daarom is er ook heel wat concurrentie. Daarnaast weet je niet waar bezoekers precies naar op zoek zijn wanneer ze deze term ingeven. Zoeken ze een fitness in de buurt? Willen ze meer leren over bepaalde oefeningen? Of zijn ze misschien geïnteresseerd om in een fitness te werken? Met langere zoektermen zoals ‘fitness Gent vrouwen’ weet je beter waar de bezoeker naar op zoek is. En hoewel er minder gezocht wordt op deze zoekterm, is het toch gemakkelijker om hoger in Google te verschijnen.

Zoekvolume en concurrentie

Het zoekwoordenonderzoek kan je uitvoeren met een tool, zelf gebruik ik hiervoor Ubersuggest. Op die manier zoek ik relevante zoektermen die enerzijds populair genoeg zijn, maar anderzijds nog steeds haalbaar zijn. Dat controleer ik aan de hand van het zoekvolume en de concurrentie van de zoekwoorden. Ben je klaar met de mogelijke zoektermen te controleren? Kies er dan niet meer dan drie verschillende, zo ben je zeker dat je tekst zijn doel niet mist.

Daarna kan je beginnen met het schrijven van de blogpost zelf. Uiteraard is het belangrijk dat je de informatie aanbiedt waar je lezer naar op zoek is. Maak daarom eerst een opsomming van wat je allemaal wil vertellen en schrijf dan de verschillende alinea’s uit. Verzin tussentitels die de aandacht trekken, schrijf een uitnodigende inleiding en kies een aantrekkelijke titel. Zorg er tot slot voor dat je je gekozen zoekwoorden in de tekst verwerkt, maar hou het steeds vlot en leesbaar.

Ben je van plan om met mijn tips aan de slag te gaan? Laat het mij dan zeker weten! Geef je het schrijven van je blogposts liever uit handen? Check dan mijn contentpakketten eens.

Hanna Struyvelt

Hanna Struyvelt

Hi, ik ben Hanna! Ik help jou als vrouwelijke ondernemer om jouw ideale klant te bereiken met de juiste woorden.

Meer weten over mij

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *