Ga voor het ‘Show, don’t tell’-principe

Je hoorde het wel al vaker: ‘Eerst zien, dan geloven!’. Hoe laat jij jouw publiek je expertise en waarde zien? Hoe toon jij expliciet jouw USP’s? Laat de voordelen van jouw product of dienst voor zich spreken door aan de slag te gaan met het ‘show, don’t tell’-principe!

HannaStruyvelt

Als ondernemer zet je graag je USP’s (Unique Selling Points) in de kijker, maar het louter opsommen ervan is voor potentiële klanten vaak weinigzeggend. Stel dat je als USP een uitzonderlijke service naar je klanten toe hebt. Waaruit blijkt dit dan? En beweert jouw concurrentie niet net hetzelfde? Nochtans verschilt jouw service waarschijnlijk nogal van die van jouw concurrent. Daarom: show, don’t tell!

Dit is een principe uit de content marketing en komt op het volgende neer: in plaats van te zeggen dat je service uitstekend is, vertel je een verhaal waaruit blijkt dat jouw service uitstekend is. Op die manier is jouw USP niet langer een leeg statement, maar wel stevig onderbouwd. Dit principe helpt jouw (potentiële) klanten de meerwaarde en de voordelen van jouw product in te zien.

Maar hoe pas je dat principe nu precies toe? Ik deel graag drie mogelijke manieren met jou!

1. Getuigenissen en beoordelingen

Het is veel krachtiger om echte klanten aan het woord te laten dan dat jij enkel beschrijft wat klanten van jouw bedrijf vinden. Hierdoor bewijs je meteen dat wat jij beweert over jouw producten en/of diensten terecht is. Bovendien helpen getuigenissen en beoordelingen potentiële klanten om zich een beeld te vormen over hoe hun ervaring met jouw product of dienst zal zijn.

Tip: Zorg dat je een variatie aan getuigenissen hebt die jouw doelgroep goed vertegenwoordigt, zodat potentiële klanten zich makkelijk in de schoenen van een eerdere klant kunnen verplaatsen.

2. Case studies 

Case studies zijn vergelijkbaar met getuigenissen, maar bovenop de klanttevredenheid vind je er vaak nog objectieve en specifieke resultaten. Je geeft op een creatieve manier een gedetailleerd verslag van de impact van jouw product of dienst op de klant. Met andere woorden: je toont je publiek een voor en na en je beschrijft het proces die je aflegde met de klant.

Tip: Zoek je inspiratie om dit principe toe te passen? Neem even een kijkje op mijn pagina ‘Klantverhalen‘.

3. Demo’s

Bied je een fysiek product aan? Dan zijn demonstraties de beste manier om potentiële klanten te overtuigen van jouw product. Toch kan je dit principe ook toepassen wanneer je een dienst aanbiedt. Als fitnessinstructeur kan je bijvoorbeeld een gratis demoles aanbieden en als coach kan je een gratis webinar geven over een onderwerp uit jouw niche. De kracht van demo’s zit in het feit dat je doelpubliek je niet enkel op je woord hoeft te geloven, maar dat ze het product of de dienst ook effectief kunnen zien en ervaren.

Tip: Een demo hoeft altijd fysiek plaats te vinden. Op sociale media kan je bijvoorbeeld in een Reel, een TikTok of een live je product demonstreren.

Dus… are you showing or tellling? ?

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.