Mijn focusroutine

Routines bestaan uit een opeenvolging van ongeveer dezelfde handelingen en helpen om energie te besparen. Daarom ontwikkelde ik een persoonlijke focusroutine die mijn lichaam én geest voorbereidt om in volle concentratie te werken. Ik leg ze jou vandaag graag even uit!

HannaStruyvelt

Mijn werk als copywriter kan je onderverdelen in twee delen: werken in en werken aan mijn zaak. Mijn administratie en facturatie bijhouden, strategische plannen uitwerken en mijn sociale media up-to-date houden zijn voorbeelden van werken aan mijn zaak. Schrijven voor klanten? Dat is werken in mijn zaak. Om zo efficiënt en geconcentreerd mogelijk te schrijven, creëerde ik voor dit soort deep work een focusroutine. Mijn eerste focusblok vindt ‘s morgens vroeg plaats wanneer ik mij nog helemaal fris voel. ? Het tweede focusblok plan ik meestal kort na de middag in. 

Ik start met het lezen en beantwoorden van mijn mails en probeer telkens naar inbox zero te gaan. Op die manier hoef ik er tijdens het schrijven niet meer aan te denken, zalig! Vervolgens sluit ik mijn mails af en zorg ik ervoor dat ik op mijn laptop geen meldingen meer krijg. Omdat rommel mij stoort als ik aan het schrijven ben, ruim ik mijn bureau ook eerst even op. Daarna ga ik een glas water halen, zodat ik niet vergeet te drinken.

Deep Focus

Voor ik mijn iPhone buiten handbereik leg om niet afgeleid te worden, klik ik nog even de lijst Deep Focus aan op Spotify. Omdat dit volledig instrumentaal is, kan ik mij met deze muziek heel goed concentreren. Wil ik niet per se naar muziek luisteren? Dan zijn de achtergrondgeluiden van Hipstersound ook heel fijn. Zo verplaats je je meteen naar een cafeetje in Parijs! Dit werkt trouwens ook heel goed om inspiratie te krijgen. ?

In Asana zie ik in één oogopslag voor welke klant ik vandaag schrijf. Doordat ik hier niet meer hoef over na te denken, verlies ik er geen energie aan. In mijn focustijd werk ik volgens de Pomodorotechniek in blokken van 25 minuten met telkens 5 minuten pauze. Hiervoor gebruik ik Pomofocus op mijn laptop. In totaal werk ik meestal drie blokken van 25 minuten, gevolgd door een langere pauze om wat luchtiger werk te doen, te lunchen of te wandelen.

Dankzij deze routine krijg ik heel wat werk verzet op een efficiënte manier. Ik ben benieuwd: heb jij ook zo’n persoonlijke focusroutine?

Hanna Struyvelt

Hanna Struyvelt

Hi, ik ben Hanna! Ik verbind jou met je droomklanten dankzij authentieke en impactvolle verhalen.

Meer weten over mij

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.