Als copywriter schrijf je teksten die je lezers aanspreken en die aanzetten tot actie. Maar je bedrijf of merk echt op de kaart zetten, start bij een sterke merkstrategie. Deze fase is dan ook cruciaal in het creëren van een band met je doelgroep.

Een onderbouwde merkstrategie is van belang wanneer je een sterk en herkenbaar merk wil creëren. Een belangrijk element in die aanpak is de toon waarmee je je verhaal vertelt. Jouw merkstem bepaalt hoe je overkomt bij potentiële klanten en of ze uiteindelijk in zee gaan met jou. Met een merkstem die bij jou én je doelgroep past, voelt jouw ideale klant zich meer verbonden met jou. Het is dus van groot belang om hier je tijd en energie in te steken.
Jouw merkstem zorgt ervoor dat je merk onderscheidend is. Door consistent te communiceren, kom je daarnaast professioneel en betrouwbaar over. Met de juiste tone of voice voelt jouw potentiële klant meteen dat hij bij jou op de juiste plaats is. Denk maar aan technologiebedrijf Apple en hun typische manier van boodschappen overbrengen. Apple wil kwalitatief maar toegankelijk overkomen, daarom gebruiken ze korte en informele zinnen met een tikkeltje zelfingenomenheid. Hiermee onderscheiden ze zich van de concurrentie: ze weten dat hun producten kwalitatief zijn en dat durven ze ook zo te formuleren. 😉

Het merkverhaal, de ziel van je bedrijf
Een ander essentieel element van je merkstrategie is je merkverhaal of brand story, omdat het van belang is dat je je kernboodschap helder hebt. Dit verhaal is niet bedoeld om integraal online te plaatsen voor je (potentiële) klanten, maar is een intern document waar jij en je (toekomstig) team steeds op kunnen terugvallen. Wil je een nieuwe dienst of een nieuw product lanceren? Toets jouw idee dan eerst even af met je merkverhaal. Ook wanneer je nieuwe content creëert, is het slim om even te kijken of in het in lijn ligt met de boodschap die je uitdraagt in je merkverhaal. Je merkverhaal zorgt ervoor dat alle touchpoints die mensen met je zaak hebben consistent zijn. Dat maakt het gemakkelijker om te begrijpen wat je precies doet en waarom iemand voor jou moet kiezen.
Je merkverhaal vertelt het verhaal van toen je met je bedrijf gestart bent tot nu. Je kernwaarden zitten erin verweven en je geeft antwoord op vragen als:
- Waarom ben je met je zaak gestart?
- Welke visie heb je voor ogen?
- Wat is jouw missie?
Het is uiteraard slim om meteen in te zetten op een goed merkverhaal, maar het is nooit te laat om er nog mee aan de slag te gaan. Ook als jouw bedrijf groeit en verandert, is het een goed idee om hier opnieuw mee bezig te zijn.
Begin december lanceer ik mijn vernieuwd aanbod, waarin een sterke merkstrategie nog meer aandacht krijgt. 🤩 Wil jij hier graag als eerste alles over horen en weten welke actie ik voorzien heb? Schrijf je dan snel in op mijn nieuwsbrief!