Microcopy heeft de kracht om je merkbeleving mee vorm te geven en speelt dus een grote rol in hoe je doelgroep je merk ervaart. Zet je hier bewust op in? Dan is dit een uitstekende manier om je merk te onderscheiden van de concurrentie. Maar wat is microcopy nu eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat je dit op de juiste manier inzet?

Je kan microcopy op heel wat plaatsen terugvinden, denk maar aan de tekst in formulieren, pop-ups, knoppen, cookiemeldingen of korte mails. Vaak legt microcopy je uit wat je precies moet doen of geeft het je net de informatie die je nodig had om over te gaan naar de volgende stap. Maar zoals ik al schreef, kan het ook om een korte mail gaan. Denk maar aan een bestelbevestiging van je webshop of het korte stukje tekst bij het versturen van je factuur.
Net omdat het om korte stukken tekst gaat, is het vaak handiger om zelf met deze copy aan de slag te gaan. Toch is het belangrijk dat je hiervoor niet over één nacht ijs gaat. Want wat ik vaak zie gebeuren is dat ondernemers wel investeren in goede teksten voor hun website, nieuwsbrief en blog, maar geen aandacht schenken aan hun andere teksten. Zo mis je als (potentiële) klant jammer genoeg het geheel. Denk maar aan een herinnering voor een onbetaalde factuur die plots heel formeel en afstandelijk is, terwijl jouw merkstem net sympathiek en vrolijk is.
Geachte mevrouw,
Uit mijn administratie blijkt dat bijgevoegde factuur nog niet door u is voldaan. De wettelijke betalingstermijn is reeds verstreken. Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken om het openstaande bedrag zo snel mogelijk te voldoen.
Vriendelijke groeten
Hanna Struyvelt
Van zo’n mailtje wordt niemand echt blij, toch? 🥴 Daarom koos ik zelf voor deze tekst bij mijn betaalherinneringen:
Hi (voornaam),
Factuur over het hoofd gezien? Kan gebeuren! 🤗 Bedankt om de betaling van onderstaande factuur zo snel mogelijk in orde te brengen.
Liefs,
Hanna
Overtuigd van het belang van microcopy? Goed! Maar ik hoor het je al denken: hoe ga je hier op de juiste manier mee aan de slag? Om te beginnen is het belangrijk dat je je merkstrategie volledig uitwerkt. Enkel dan weet je welke boodschap je wil uitdragen en hoe je merk precies klinkt. Zorg dat alle teksten die je schrijft passen bij je merkstem. Zo kom je consistent en authentiek over en vraagt je klant zich niet af of hij de verkeerde ondernemer voor zich heeft. 😉 Kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Na het uitwerken van je merkstrategie, ontvang je mijn Copy Compass die je begeleidt bij het schrijven.