1. Het is ‘above the fold’ niet duidelijk wat je doet
Eerst even voor de duidelijkheid: met ‘above the fold’ wordt het deel van je homepagina bedoeld dat zichtbaar is zonder te scrollen. Dit stuk is het eerste wat je bezoekers zien, het is dus enorm belangrijk dat je hier meteen duidelijk maakt wat je doet en wat jou onderscheidt. Zorg hier dus voor een duidelijke, beknopte boodschap door middel van een kop, een subtitel of een korte intro en een sterke call-to-action.
2. Je website gaat te veel over jou
Als ondernemer wil je duidelijk maken wie je bent en wat je doet. Het is dan ook een valkuil om het op je website te veel over jezelf te hebben, zonder in te gaan op wat je bezoekers eigenlijk willen weten. Waar je beter wel op focust? Op hoe je hen kan helpen, welke problemen je oplost en naar welk resultaat je hen brengt. Hou hiervoor ‘WIIFM’ in je achterhoofd – dat staat voor What’s in it for me? Zo schrijf je je content vanuit het perspectief van je bezoeker. Voeg zeker ook reviews van klanten toe om je beweringen te ondersteunen.
3. Je hebt geen sterke call-to-actions toegevoegd aan je pagina’s
Een call-to-action is een uitnodiging aan je bezoeker om een bepaalde actie te ondernemen. Denk maar aan het invullen van een formulier om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, het inplannen van een kennismakingsgesprek of gewoon het ontdekken van een andere pagina op je website. Zonder een duidelijke CTA weet je bezoeker niet wat de volgende stap is, met een CTA leid je hem met gemak door je website. Hierdoor blijft je bezoeker niet alleen veel langer, maar is de kans ook veel groter dat hij effectief de acties onderneemt die jij voor ogen hebt.
4. Je laat belangrijke vragen onbeantwoord
Wanneer je websitebezoekers cruciale informatie missen, verlaten ze je website wellicht zonder actie te ondernemen. Misschien is het niet helemaal duidelijk wat je precies aanbiedt? Of misschien weten ze niet hoeveel het hen zal kosten? Identificeer de belangrijkste vragen die je doelgroep heeft en zorg ervoor dat je ze duidelijk, maar niet té uitgebreid beantwoordt op je website. Hiervoor kan je ook een FAQ-sectie toevoegen op je diensten- of productpagina’s. Dat deed ik zelf trouwens ook bij mijn diensten en bij mijn cursus Mailbox Stories.
5. Je hebt je teksten zelf geschreven
Het schrijven van effectieve websiteteksten is een vak apart. Als copywriter begrijp ik de psychologie van de marketing en weet ik hoe ik teksten moet schrijven die converteren. Daarnaast sta ik als extern persoon buiten je bedrijf. Daarom voel ik goed aan welke vragen ik je moet stellen en welke informatie er uiteindelijk in je tekst moet staan. En hoewel een samenwerking met een copywriter een investering kan lijken, is het vaak heel kostenefficiënt op lange termijn. Als jij meteen extra verkopen hebt door mij, dan is dat de stap naar een samenwerking toch helemaal waard? 😉
Het optimaliseren van je websiteteksten maakt een groot verschil in je conversie. Voel je enthousiasme en nieuwsgierigheid om te ontdekken hoe een samenwerking met mij jou vooruithelpt? Ontdek dan zeker mijn aanbod rond websiteteksten of mijn all-inaanbod. En wie weet zie ik je dan binnenkort wel in een kennismakingsgesprek?