Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Een sterke openingszin – dé manier om je lezer in je verhaal te trekken

Een goed verhaal is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat je lezer je verhaal ook leest? Dan is het vooral belangrijk dat je een prikkelende openingszin hebt. Een zin die ervoor zorgt dat je lezer in je tekst gezogen wordt. Want goed begonnen is half gewonnen, toch?

Je openingszin heeft maar één doel: je lezer overtuigen om verder te lezen. Je creëert een verleidelijk begin en wekt zo de interesse van je lezers. Dé manier om dat te doen? Door je lezer midden in het verhaal te gooien, zonder ook maar iets van context te geven. Die techniek wordt ook wel in medias res genoemd, Latijn voor ‘in het midden van de zaken’.

In plaats van je verhaal chronologisch te vertellen, start je met een interessante gebeurtenis of een spannende actie. Daarna leg je pas uit hoe je in deze situatie terechtgekomen bent. Dat roept meteen heel wat vragen op bij je lezers, waardoor hun nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. Vergeet bovendien niet om in te spelen op bepaalde emoties: zorg bijvoorbeeld voor ontroering of een glimlach. Zo wek je meteen empathie op en voelt je lezer zich meer verbonden met je verhaal. Hoe meer emotie, hoe groter de band met je lezer. En hoe groter de kans dat je lezer je verhaal zal onthouden. Ook belangrijk natuurlijk.

De piek van je verhaal

Vraag je je af hoe je dat concreet doet? Ik help je even! Schrijf je verhaal chronologisch uit en pik er daarna de spannendste gebeurtenis uit, de ‘piek’ van je verhaal. Om het nog actiegerichter te maken, kan je ook beginnen met een stukje uit een gesprek dat je met iemand voerde. Wil je bijvoorbeeld het verhaal vertellen van het moment waarop je besliste om ontslag te nemen bij je werkgever om te starten als zelfstandige? Dan kan je met de exacte zin starten die je in dat gesprek gebruikte.

Heb je de aandacht van je lezer vast? Goed! Zorg er natuurlijk wel voor dat de rest van je tekst ook goed in elkaar zit, zodat je lezer niet afhaakt. Vertel je verhaal chronologisch verder en geef meer context. De vragen waarmee je lezer zit na je openingszin moeten uiteraard wel beantwoord worden. Zo voldoe je aan het verlangen van je lezer. Om de aandacht vast te houden doorheen je verhaal kan je altijd nog een nieuwe vraag opwerpen, waardoor je de interesse vasthoudt.

Van plan om deze techniek te gebruiken bij je volgende verhaal, maar heb je het gevoel dat je nog wel wat andere tips kan gebruiken? Storytime bestaat uit een minitraining en een kaartenset, zo ben je meteen vertrokken.

Gerelateerde blogposts

Storytelling en de magie van de tegenwoordige tijd

Vertel je een verhaal? Dan heb je wellicht de neiging om dit in de verleden tijd te schrijven. Logisch denk je: het is dan ook gisteren, vorige week of zelfs al vijf jaar geleden gebeurd. Toch loont het om je verhaal af en toe in de tegenwoordige tijd uit de doeken te doen. Ik verklap je in deze blogpost graag de voordelen hiervan.

Zo bouw je een welcome sequence op

Heb je tijd gestoken in het maken van een waardevolle freebie? Dan is het belangrijk dat je daar meteen ook een welcome sequence aan koppelt. Maar wat is dat nu precies? En vooral: welke e-mails moet je dan eigenlijk versturen?

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

En ik ben van mening dat copywriting en marketing enkel nog zouden mogen focussen op het vertellen van betekenisvolle verhalen. Zonder te manipuleren, zonder valse beloften, zonder je een slecht gevoel te geven over jezelf. Want jouw teksten hebben maar één doel: jouw droomklanten alle informatie geven die ze nodig hebben, zodat ze doordacht voor jou kunnen kiezen.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.