Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Een sterke openingszin – dé manier om je lezer in je verhaal te trekken

Een goed verhaal is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat je lezer je verhaal ook leest? Dan is het vooral belangrijk dat je een prikkelende openingszin hebt. Een zin die ervoor zorgt dat je lezer in je tekst gezogen wordt. Want goed begonnen is half gewonnen, toch?

Je openingszin heeft maar één doel: je lezer overtuigen om verder te lezen. Je creëert een verleidelijk begin en wekt zo de interesse van je lezers. Dé manier om dat te doen? Door je lezer midden in het verhaal te gooien, zonder ook maar iets van context te geven. Die techniek wordt ook wel in medias res genoemd, Latijn voor ‘in het midden van de zaken’.

In plaats van je verhaal chronologisch te vertellen, start je met een interessante gebeurtenis of een spannende actie. Daarna leg je pas uit hoe je in deze situatie terechtgekomen bent. Dat roept meteen heel wat vragen op bij je lezers, waardoor hun nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. Vergeet bovendien niet om in te spelen op bepaalde emoties: zorg bijvoorbeeld voor ontroering of een glimlach. Zo wek je meteen empathie op en voelt je lezer zich meer verbonden met je verhaal. Hoe meer emotie, hoe groter de band met je lezer. En hoe groter de kans dat je lezer je verhaal zal onthouden. Ook belangrijk natuurlijk.

De piek van je verhaal

Vraag je je af hoe je dat concreet doet? Ik help je even! Schrijf je verhaal chronologisch uit en pik er daarna de spannendste gebeurtenis uit, de ‘piek’ van je verhaal. Om het nog actiegerichter te maken, kan je ook beginnen met een stukje uit een gesprek dat je met iemand voerde. Wil je bijvoorbeeld het verhaal vertellen van het moment waarop je besliste om ontslag te nemen bij je werkgever om te starten als zelfstandige? Dan kan je met de exacte zin starten die je in dat gesprek gebruikte.

Heb je de aandacht van je lezer vast? Goed! Zorg er natuurlijk wel voor dat de rest van je tekst ook goed in elkaar zit, zodat je lezer niet afhaakt. Vertel je verhaal chronologisch verder en geef meer context. De vragen waarmee je lezer zit na je openingszin moeten uiteraard wel beantwoord worden. Zo voldoe je aan het verlangen van je lezer. Om de aandacht vast te houden doorheen je verhaal kan je altijd nog een nieuwe vraag opwerpen, waardoor je de interesse vasthoudt.

Van plan om deze techniek te gebruiken bij je volgende verhaal, maar heb je het gevoel dat je nog wel wat andere tips kan gebruiken? Storytime bestaat uit een minitraining en een kaartenset, zo ben je meteen vertrokken.

Gerelateerde blogposts

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Sommige teksten overtuigen meteen, terwijl andere teksten je aandacht nauwelijks vasthouden. Hoe komt dat? De kans is groot dat de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini hier voor iets tussen zitten. Hieronder leg ik ze kort uit en vertel ik je waarom je er meer uit haalt als je ze laat toepassen door een expert.

Maak jij deze vijf veelgemaakte fouten op je website?

Als ondernemer is je website je belangrijkste troef. Het is de plek waar je potentiële klant je beter leert kennen, waar je vertrouwen opbouwt en waar je bezoeker uiteindelijk ook overgaat tot een aankoop of een aanvraag voor een samenwerking. Maak jij één of meer van deze vijf veelgemaakte fouten? Door ze op te lossen, neem jij meteen een grote sprong vooruit.

Hou je teksten simpel en duidelijk

Vaak gebeurt er bij ondernemers een opmerkelijk fenomeen. Schrijven ze teksten voor hun zaak? Dan veranderen ze in een serieus, professioneel en complex iemand. Toch is dat niet zo’n goed idee. In deze blogpost leg ik je graag uit waarom en hoe je het best wél aanpakt.

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

Ik hielp de afgelopen jaren al meer dan 100 ondernemers zoals jij om met doeltreffende teksten meer klanten aan te trekken. Mijn aanpak? Een unieke combinatie van empathie, creativiteit, een journalistieke achtergrond en bewezen technieken binnen copywriting, neuromarketing en storytelling.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.