Albert Einstein zei het tientallen jaren geleden al: ‘if you can’t explain it simple, you don’t understand it well enough.’ Als ondernemer is het ontzettend belangrijk om je teksten simpel te houden. Waarom? Omdat lezen een grote inspanning vraagt van je lezer. Daarnaast zijn de omstandigheden waarin je lezer zich bevindt, misschien ook niet altijd helemaal ideaal.
Misschien leest je lezer je tekst terwijl het eten op het vuur staat te pruttelen? Of terwijl er een kleuter rondloopt die ook nog om aandacht vraagt? Het is dan ook logisch dat je lezer de weg van de minste weerstand kiest. Is je tekst te moeilijk? Moet hij te veel moeite doen om je inhoud te begrijpen? Dan zal hij jammer genoeg afhaken. Net daarom is het een slim idee om je boodschap zo helder mogelijk te maken. Zodat het volledig binnenkomt bij je droomklant.
Vakjargon? Laat maar zitten.
En dan zou je inderdaad denken: waarom schrijven veel ondernemers dan nog graag op zo’n typische complexe manier? Beroepsmisvorming is vaak de oorzaak. Maar wat klaar als een klontje is voor jou, is dat voor je lezer wellicht helemaal niet. Jij zit midden in je vakgebied, voor je lezer is het misschien de eerste keer dat hij er iets over leest.
Soms is het ook een manier om te imponeren, om je kennis te etaleren. En hoewel ik zeker fan ben van je expertise te tonen, is dit niet de juiste manier. Dus: of je nu teksten schrijft voor je website, een nieuwsbrief of een blogpost – kies voor spreektaal. Gebruik geen te lange zinnen met veel bijzinnen, gebruik geen vakjargon en let op met moeilijke woorden.
Onthoud altijd: je schrijft niet voor jezelf, maar voor je lezer. Hou het dus klantgericht en gebruik enkel woorden die je effectief ook zou uitspreken. Bouw je verhaal op. Luister en stel vragen. Zoek bevestiging. Zo kom je ook veel menselijker over, want je hoorde het waarschijnlijk nog – mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. Laat dus je persoonlijkheid zien, zo onderscheid je je meteen ook van je concurrenten.