Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hou je teksten simpel en duidelijk

Vaak gebeurt er bij ondernemers een opmerkelijk fenomeen. Schrijven ze teksten voor hun zaak? Dan veranderen ze in een serieus, professioneel en complex iemand. Toch is dat niet zo’n goed idee. In deze blogpost leg ik je graag uit waarom en hoe je het best wél aanpakt.

Albert Einstein zei het tientallen jaren geleden al: ‘if you can’t explain it simple, you don’t understand it well enough.’ Als ondernemer is het ontzettend belangrijk om je teksten simpel te houden. Waarom? Omdat lezen een grote inspanning vraagt van je lezer. Daarnaast zijn de omstandigheden waarin je lezer zich bevindt, misschien ook niet altijd helemaal ideaal.

Misschien leest je lezer je tekst terwijl het eten op het vuur staat te pruttelen? Of terwijl er een kleuter rondloopt die ook nog om aandacht vraagt? Het is dan ook logisch dat je lezer de weg van de minste weerstand kiest. Is je tekst te moeilijk? Moet hij te veel moeite doen om je inhoud te begrijpen? Dan zal hij jammer genoeg afhaken. Net daarom is het een slim idee om je boodschap zo helder mogelijk te maken. Zodat het volledig binnenkomt bij je droomklant. 

Vakjargon? Laat maar zitten.

En dan zou je inderdaad denken: waarom schrijven veel ondernemers dan nog graag op zo’n typische complexe manier? Beroepsmisvorming is vaak de oorzaak. Maar wat klaar als een klontje is voor jou, is dat voor je lezer wellicht helemaal niet. Jij zit midden in je vakgebied, voor je lezer is het misschien de eerste keer dat hij er iets over leest.

Soms is het ook een manier om te imponeren, om je kennis te etaleren. En hoewel ik zeker fan ben van je expertise te tonen, is dit niet de juiste manier. Dus: of je nu teksten schrijft voor je website, een nieuwsbrief of een blogpost – kies voor spreektaal. Gebruik geen te lange zinnen met veel bijzinnen, gebruik geen vakjargon en let op met moeilijke woorden.

Onthoud altijd: je schrijft niet voor jezelf, maar voor je lezer. Hou het dus klantgericht en gebruik enkel woorden die je effectief ook zou uitspreken. Bouw je verhaal op. Luister en stel vragen. Zoek bevestiging. Zo kom je ook veel menselijker over, want je hoorde het waarschijnlijk nog – mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. Laat dus je persoonlijkheid zien, zo onderscheid je je meteen ook van je concurrenten.

Gerelateerde blogposts

Storytelling en de magie van de tegenwoordige tijd

Vertel je een verhaal? Dan heb je wellicht de neiging om dit in de verleden tijd te schrijven. Logisch denk je: het is dan ook gisteren, vorige week of zelfs al vijf jaar geleden gebeurd. Toch loont het om je verhaal af en toe in de tegenwoordige tijd uit de doeken te doen. Ik verklap je in deze blogpost graag de voordelen hiervan.

Een sterke openingszin – dé manier om je lezer in je verhaal te trekken

Een goed verhaal is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat je lezer je verhaal ook leest? Dan is het vooral belangrijk dat je een prikkelende openingszin hebt. Een zin die ervoor zorgt dat je lezer in je tekst gezogen wordt. Want goed begonnen is half gewonnen, toch?

Zo bouw je een welcome sequence op

Heb je tijd gestoken in het maken van een waardevolle freebie? Dan is het belangrijk dat je daar meteen ook een welcome sequence aan koppelt. Maar wat is dat nu precies? En vooral: welke e-mails moet je dan eigenlijk versturen?

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

En ik ben van mening dat copywriting en marketing enkel nog zouden mogen focussen op het vertellen van betekenisvolle verhalen. Zonder te manipuleren, zonder valse beloften, zonder je een slecht gevoel te geven over jezelf. Want jouw teksten hebben maar één doel: jouw droomklanten alle informatie geven die ze nodig hebben, zodat ze doordacht voor jou kunnen kiezen.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.