Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Storytelling en de magie van de tegenwoordige tijd

Vertel je een verhaal? Dan heb je wellicht de neiging om dit in de verleden tijd te schrijven. Logisch denk je: het is dan ook gisteren, vorige week of zelfs al vijf jaar geleden gebeurd. Toch loont het om je verhaal af en toe in de tegenwoordige tijd uit de doeken te doen. Ik verklap je in deze blogpost graag de voordelen hiervan.

Schrijf je in de tegenwoordige tijd? Dan vertel je je verhaal alsof het op dit moment plaatsvindt. Ik pluk even een passage uit het fictieboek ‘De Spaanse liefdesleugen’ van Elena Armas om je het verschil te tonen.

“Rosie – mijn beste vriendin en collega bij InTech, het ingenieursbureau waar we elkaar hadden ontmoet en nog steeds werkten – knikte langzaam. Ik zag haar donkere krullen met de beweging meeveren. Een ongelovige uitdrukking ontsierde haar verder zachte gelaatstrekken.“

En nu zet ik alles even in de tegenwoordige tijd:

“Rosie – mijn beste vriendin en collega bij InTech, het ingenieursbureau waar we elkaar ontmoetten en nu nog steeds werken – knikt langzaam. Ik zie haar donkere krullen met de beweging meeveren. Een ongelovige uitdrukking ontsiert haar verdere zachte gelaatstrekken.“

Zie je welk effect je hiermee bereikt? Met het tweede stuk heb je veel meer het gevoel dat je er zelf bij bent. Het is net alsof de gebeurtenis zich voor je ogen afspeelt.

Ook in kranten gebruiken ze deze techniek. Ik sla even de krant open van vandaag en lees koppen als:

“Brussel investeert in snelle laadpalen“

“Skelet van ‘Ierse reus’ verdwijnt uit Londens museum wegens ‘ongepast’“

“Marie Arena (PS) stapt op als voorzitter commissie Mensenrechten Europees Parlement“

Ook deze gebeurtenissen hebben natuurlijk al plaatsgevonden, maar toch krijg je hierdoor meer het gevoel dat het nieuws is.

Midden in de actie

Door de tegenwoordige tijd heb je het gevoel dat je midden in de actie zit. Hierdoor komt je tekst sterker binnen bij je lezer én maakt hij meer indruk. En hoe meer indruk je maakt, hoe beter de lezer je boodschap zal onthouden. Wanneer je in de verleden tijd vertelt neem je meer afstand van de gebeurtenissen en van wat je toen voelde, dacht, hoorde of zag. Dat maakt het meteen een pak minder relevant.

Ik zou zeggen: probeer het eens uit. In het begin voelt het misschien wat vreemd, maar onthoud dat het veel verhalen meteen een stuk beter maakt. Let wel: je hoeft deze techniek zeker niet altijd toe te passen. Vertrouw op je gevoel en experimenteer. Zie het als een extra hulpmiddel om je verhaal wat meer kracht te geven. En wees vooral niet te perfectionistisch. 😉

Op zoek naar extra hulp om verhalend te schrijven? 🤩 Ontdek mijn kaartenset Storytime!

Gerelateerde blogposts

Maak jij deze vijf veelgemaakte fouten op je website?

Als ondernemer is je website je belangrijkste troef. Het is de plek waar je potentiële klant je beter leert kennen, waar je vertrouwen opbouwt en waar je bezoeker uiteindelijk ook overgaat tot een aankoop of een aanvraag voor een samenwerking. Maak jij één of meer van deze vijf veelgemaakte fouten? Door ze op te lossen, neem jij meteen een grote sprong vooruit.

Hou je teksten simpel en duidelijk

Vaak gebeurt er bij ondernemers een opmerkelijk fenomeen. Schrijven ze teksten voor hun zaak? Dan veranderen ze in een serieus, professioneel en complex iemand. Toch is dat niet zo’n goed idee. In deze blogpost leg ik je graag uit waarom en hoe je het best wél aanpakt.

Een sterke openingszin – dé manier om je lezer in je verhaal te trekken

Een goed verhaal is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat je lezer je verhaal ook leest? Dan is het vooral belangrijk dat je een prikkelende openingszin hebt. Een zin die ervoor zorgt dat je lezer in je tekst gezogen wordt. Want goed begonnen is half gewonnen, toch?

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

En ik ben van mening dat copywriting en marketing enkel nog zouden mogen focussen op het vertellen van betekenisvolle verhalen. Zonder te manipuleren, zonder valse beloften, zonder je een slecht gevoel te geven over jezelf. Want jouw teksten hebben maar één doel: jouw droomklanten alle informatie geven die ze nodig hebben, zodat ze doordacht voor jou kunnen kiezen.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.