Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Zo bouw je een welcome sequence op

Heb je tijd gestoken in het maken van een waardevolle freebie? Dan is het belangrijk dat je daar meteen ook een welcome sequence aan koppelt. Maar wat is dat nu precies? En vooral: welke e-mails moet je dan eigenlijk versturen?

Heb jij ooit al eens een gratis e-book gedownload of een gratis webinar gevolgd bij een andere ondernemer? Dan ben je zeker en vast zelf al eens terechtgekomen in een welcome sequence of mailfunnel waarbij je helemaal automatisch een reeks e-mails krijgt toegestuurd. 

Zo’n sequence is enorm belangrijk binnen je marketing omdat je je nieuwe e-mail subscribers niet enkel een warm welkom geeft, maar er ook voor zorgt dat je nieuwe publiek jou meteen beter leert kennen. Het laat je toe om je boodschap uit te dragen aan het publiek dat op dat moment het warmst loopt voor jouw aanbod. Want als iemand zich ingeschreven heeft voor jouw freebie, mag je er zeker van zijn dat deze potentiële klant geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt.

Verkopen in je slaap

Wat is nu het grote voordeel van zo’n welcome sequence? Je hoeft maar één keer het werk te doen en je weet daarna zeker dat jouw nieuwe potentiële klant op de juiste manier onthaald wordt. Zo kan je verkopen wanneer je met andere klanten bezig bent of zelfs wanneer je slaapt. Een goede sequence bouw je steeds op met een aantal belangrijke e-mails. Ik overloop even samen een voorbeeld met jou!

1. Verstuur je freebie

Klinkt logisch, maar je mag het uiteraard zeker niet vergeten. Kom je belofte na en plan een eerste mail in waarin je jouw waardevolle freebie verstuurt. Herinner je lezer er nog eens aan waarom het belangrijk is dat ze meteen actie ondernemen met jouw gratis e-book of andere freebie. Zo is de kans groter dat het niet op de digitale hoop belandt.

2. Stel jezelf voor

Door jezelf voor te stellen en het gezicht achter je bedrijf te tonen, maak je meteen die belangrijke en noodzakelijke connectie met je nieuwe e-mail subscriber. Onthoud: mensen kopen van mensen en niet van bedrijven, dus laat op een leuke manier zien wie jij bent en waar jij voor staat.

3. Geef je lezer waarde

Uiteraard heb je al een gratis digitaal product weggegeven, maar laat de kans niet liggen om nog meer waarde te leveren aan je nieuwe subscriber. Op die manier positioneer je als expert in je niche, waardoor je lezer nog nieuwsgieriger is naar hoe het voelt om met jou samen te werken.

4. Open de conversatie

Door een vraag te stellen aan je nieuwe e-mail subscriber, nodig je die persoon expliciet uit om met jou in conversatie te gaan. Je zal uiteraard maar van een klein aantal effectief een antwoord terug krijgen, maar enkel doordat je de vraag stelt, ben je al verbinding aan het maken.

5. Stel je aanbod voor

En last but not least: stel je aanbod voor. Aangezien dit jouw vijfde e-mail is, heb je je nieuwe publiek al wat opgewarmd. Daarnaast ontvangen en openen ze nog steeds jouw mails, dus ze zijn op dit moment helemaal fan van jou. Stel in deze mail je aanbod voor, geef hen de mogelijkheid om een gratis call te boeken of geef korting op één van je producten of diensten. 

Voilà, met deze mails bouw je je welcome sequence op! Ga er zeker mee aan de slag en laat mij gerust eens weten of het gelukt is.


Wil jij graag zo’n welcome sequence of een andere mailfunnel, maar geef je het opstellen van de e-mails liever uit handen? Ik schrijf voor jou graag een of meerdere mailfunnels die automatisch én blijvend voor jou het werk doen. Kies voor een pakket copy credits en beslis zelf welke mailfunnel(s) je graag laat schrijven.

Gerelateerde blogposts

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Sommige teksten overtuigen meteen, terwijl andere teksten je aandacht nauwelijks vasthouden. Hoe komt dat? De kans is groot dat de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini hier voor iets tussen zitten. Hieronder leg ik ze kort uit en vertel ik je waarom je er meer uit haalt als je ze laat toepassen door een expert.

Maak jij deze vijf veelgemaakte fouten op je website?

Als ondernemer is je website je belangrijkste troef. Het is de plek waar je potentiële klant je beter leert kennen, waar je vertrouwen opbouwt en waar je bezoeker uiteindelijk ook overgaat tot een aankoop of een aanvraag voor een samenwerking. Maak jij één of meer van deze vijf veelgemaakte fouten? Door ze op te lossen, neem jij meteen een grote sprong vooruit.

Hou je teksten simpel en duidelijk

Vaak gebeurt er bij ondernemers een opmerkelijk fenomeen. Schrijven ze teksten voor hun zaak? Dan veranderen ze in een serieus, professioneel en complex iemand. Toch is dat niet zo’n goed idee. In deze blogpost leg ik je graag uit waarom en hoe je het best wél aanpakt.

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

Ik hielp de afgelopen jaren al meer dan 100 ondernemers zoals jij om met doeltreffende teksten meer klanten aan te trekken. Mijn aanpak? Een unieke combinatie van empathie, creativiteit, een journalistieke achtergrond en bewezen technieken binnen copywriting, neuromarketing en storytelling.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.