1. De welcome sequence
We starten met een klassieker: de welcome sequence. Eentje die je wellicht al kent, maar misschien heb je hem nog niet volledig uitgewerkt zoals je zou willen? Creëer een welcome sequence die je verstuurt wanneer iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Of koppel er eentje aan het downloaden van je freebie. Je zorgt er op die manier voor dat je nieuwe lead je beter leert kennen en je geeft een reden om betrokken te blijven.
Zo maak je meteen een krachtig eerste indruk – heel belangrijk, want een warm welkom legt de basis voor een langdurige relatie. 😊 Benieuwd hoe je zo’n welcome sequence opbouwt? Dat lees je in deze blogpost. In mijn cursus Mailbox Stories heb ik het in de derde module trouwens ook nog uitgebreid over dit onderwerp.
2. De abandoned cart sequence
Ben jij een ondernemer met een webshop? Dan herken je het sowieso wel: je websitebezoekers stoppen van alles in hun winkelmandje, maar verlaten je site daarna zonder een aankoop te doen. Misschien twijfelen ze nog over iets? Of misschien stond er net iemand aan de deur, waardoor ze je webshop vergeten zijn?
Wat de reden ook is: als je daarna een sequence stuurt om deze potentiële klant op te volgen, heb je veel kans dat je toch een aankoop ziet binnenkomen. In principe kan je in deze mailtjes met gratis verzending en extra kortingen wuiven, maar daar ben ik zelf niet zo’n fan van. Dat lijkt me ook niet echt eerlijk tegenover je andere klanten, die wél meteen aankochten. Wat je wel kan doen? Extra informatie bieden over het product in kwestie of je persoonlijke verhaal nog meer in de verf zetten.
3. De upsell & cross-sell sequence
Wil je graag je gemiddelde bestelwaarde verhogen? Dan kan je dat doen door middel van een upsell of een cross-sell. Stuur afhankelijk van het aangekochte product of de aangekochte dienst een mailtje met een suggestie voor een aanvullend product of stel een upgrade voor die waardevol is voor jouw nieuwe of huidige klant.
4. De onboarding sequence
Wil je je merk- en klantbeleving verhogen? Dan is het een heel goed idee om in te zetten op een onboarding sequence. Op die manier hou je je klanten tevreden én zorg je er eventueel zelfs voor dat ze terugkerende klanten worden. Creëer bijvoorbeeld een reeks van e-mails die je nieuwe klanten begeleiden bij het gebruik van je producten of diensten. Denk maar aan een tutorial van een product die je klant net aangekocht heeft.
Of heeft je klant zich net ingeschreven voor een cursus? Dan is het heel waardevol om per module mailtjes te schrijven die je bijvoorbeeld om de twee weken verstuurt. Zo krijgen je klanten het gevoel dat ze persoonlijk begeleid worden en ontvangen ze telkens nog wat extra informatie die hen kan helpen bij de module in kwestie.
5. De feedback sequence
Is het traject met een bepaalde klant afgelopen? Of heeft je klant het product ontvangen die hij of zij besteld heeft? Dan kan je je klanten duidelijk maken dat hun mening waardevol is voor jou door een feedback sequence op te stellen. Vraag op een goed gekozen moment – denk aan twee weken na het afgelopen van het traject, het ontvangen van het product of in mijn geval: het doorsturen van een bepaalde tekst – om hun mening. Bied eventueel zelfs een leuke beloning aan voor het delen van hun review. Zo versterk je de relatie én krijg je meteen ook waardevolle inzichten.
Voilà, dat waren mijn vijf ideeën voor een originele mailfunnel. Je mag er zeker van zijn: door deze mailfunnels te implementeren, vergroot je de betrokkenheid en bouw je duurzame relaties op met zowel je nieuwe als je bestaande klanten.
Wil je graag een van deze mailfunnels voor je bedrijf inzetten? Ben je benieuwd hoe we dit concreet in jouw situatie kunnen verwezenlijken? Met een pakket copy credits geef je alles uit handen aan mij. Zo heb je mails die je telkens opnieuw, opnieuw én opnieuw kan gebruiken. Voor een mailfunnel heb je – afhankelijk van de hoeveelheid mails – voldoende met 5 tot 7 copy credits.