Dagelijks verschijnen er miljoenen posts en stories op Instagram. Het is dan ook telkens weer een uitdaging om je te blijven onderscheiden. Zelf zit ik natuurlijk ook op dit socialemediaplatform, maar soms heb ik er echt mijn bedenkingen bij. Je krijgt likes op posts, maar hebben ze je content wel echt gelezen? Of je krijgt geen likes natuurlijk, omdat het niet meer zo makkelijk is om je content te tonen als een paar jaar geleden. Draait het om de likes? Natuurlijk niet. Maar ergens denk je wel: als meer mensen mijn content zien, krijg ik misschien ook meer klanten. Dat is alleszins hoe ik er zelf een tijd geleden nog over dacht.
Gezellige date in een koffiebar
Wanneer je je focus verschuift naar een platform met een meer diepgaande verbinding, word je zichtbaar op een manier die volledig goed voelt voor jou. Waar Instagram een oppervlakkig netwerkevent is, zijn je nieuwsbrieven een gezellige date in een koffiebar. E-mailmarketing opent de deur naar betekenisvolle connecties. In plaats van te streven naar kwantitatieve resultaten op Instagram, creëer je met je nieuwsbrief een exclusiever en veel gerichter publiek. Zo creëer je een band die veel dieper gaat dan de oppervlakkige interacties op sociale media.
Bovendien passen platformen als Instagram hun regels maar al te graag aan. Zo moet je ondertussen bijvoorbeeld adverteren om echt zichtbaar te zijn. Maar sinds november 2023 is Instagram ook beschikbaar zonder advertenties, wanneer je een maandelijks abonnement neemt. Je moet dus steeds mee met de grillen van het systeem, of je dat nu wil of niet. Met nieuwsbrieven is dat niet zo: je bezit je eigen lijst en die kan door niemand weggenomen worden, ook niet door je e-mailsysteem.
Magische formule
Is een nieuwsbrief versturen dan een magische formule waarmee je onmiddellijk succes boekt? Nee, want zoiets bestaat niet. Ook deze vorm van marketing vraagt tijd en energie. Maar elke inspanning die je in je nieuwsbrief steekt, is wel een investering in een kanaal die volledig goed voelt én op lange termijn veel meer oplevert. In plaats van krampachtig achterop te huppelen in iets wat voortdurend verandert, kies je voor een authentiek marketingkanaal dat ontzettend waardevol is voor je bedrijf.
Ervaar jij geen last van Instagram en krijg je er zelfs energie van? Dan kan je natuurlijk alles gewoon laten zoals het is. Herken je je wel in mijn verhaal? Dan is het vandaag het ideale moment om een eerste stap te zetten in de wereld van e-mailmarketing. Op die manier wordt Instagram ook weer leuk: je plaatst wat je zelf wil, zonder dat de omzet van je bedrijf er afhankelijk van is.
Benieuwd om hier meer over te weten te komen? In mijn online programma Mailbox Stories leer ik je alles over de gouden combinatie van e-mailmarketing en storytelling. De deuren gaan twee keer per jaar voor een week open. Wil je dat ik je vrijblijvend op de hoogte hou als het zover is? Schrijf je dan zeker in op de wachtlijst.