Hoe de fases ‘know’, ‘like’, ‘trust’ en ‘buy’ er bij mij uitzien? Voor de fases ‘know’ en ‘like’ vertrouw ik vooral op Google en Instagram. Door zoekmachineoptimalisatie toe te passen in mijn websiteteksten word ik goed gevonden op Google. En ook op Instagram ben ik graag actief – op mijn manier 😉 – waardoor nieuwe ondernemers mij leren kennen en mijn huidige volgers mij beter leren kennen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel wat andere manieren waarop ondernemers je kunnen leren kennen. Denk maar aan een artikel in Bossy Magazine of via een netwerkevenement.
Bouw een band op met je droomklant
Vanuit Google komen ondernemers uiteraard op mijn website terecht, maar ook vanuit Instagram probeer ik hier zoveel mogelijk naar te verwijzen. Want het is natuurlijk niet de bedoeling om op Instagram alles op te bouwen, aangezien dit niet mijn eigen kanaal is. Op mijn website leren bezoekers mij beter kennen via mijn over mij-pagina en vertrouwen ze op mijn expertise door mijn blog. Het doel op dit moment is vooral om mijn nieuwe websitebezoekers te overtuigen om zich in te schrijven op mijn nieuwsbrief. Er zijn weinig mensen die meteen tot actie overgaan en een aankoop doen of een kennismakingsgesprek boeken. Doordat ze op mijn e-maillijst staan, ben ik ze niet ‘kwijt’ wanneer ze mijn website verlaten en kan ik ze opnieuw contacteren.
Dat doe ik dan ook met mijn wekelijkse nieuwsbrief Slow Stories. Op die manier bouw ik een band op met mijn subscribers. Vanuit mijn nieuwsbrief verwijs ik ook regelmatig weer naar mijn website, want dat is waar de ‘buy’ gebeurt natuurlijk. Mijn subscribers vragen een kennismakingsgesprek aan, kopen mijn cursus Mailbox Stories of kiezen ervoor om hun teksten door mij te laten schrijven. Dus: zoals je ziet zet ik Instagram zeker in, maar zijn het mijn eigen kanalen die ervoor zorgen dat er effectief geld in het laatje komt. (Hoe je je minder afhankelijk maakt van Instagram? In deze blogpost lees je er alles over)
Verkeerde focus
Wat zie ik vaak gebeuren bij ondernemers? Dat er heel veel geld en aandacht naar Instagram gaat. Daarna gaan je nieuwe volgers verder in de funnel en komen ze terecht op je website, die nog niet in orde is. De teksten stralen niet uit waar jij voor staat en ze converteren dus jammer genoeg niet. Er is geen blog, dus je nieuwe websitebezoeker vanuit Instagram leert je niet beter kennen. Of je hebt één blogpost die dateert van 2021, waarmee je je ook niet echt als expert profileert.
En inschrijven voor je nieuwsbrief? Dat kan, maar daarna is het windstil. Op die ene verdwaalde promomail in het najaar na dan. 😉 En eigenlijk is dat zonde, want de focus die je op Instagram legt, is verloren moeite. Je potentiële klanten botsen op een muur en gaan niet over naar de tweede helft van je funnel. Het is alsof je een uitnodiging voor je housewarming stuurt, maar eigenlijk nog aan het renoveren bent. Zorg er daarom voor dat je eigen kanalen goed zitten en nodig daarna pas mensen uit om ernaar te komen kijken.