Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Scoor in Google met je blogposts

Heb jij een blog voor je zaak of wil je er graag mee starten? Dan is het belangrijk dat je rekening houdt met zoekmachineoptimalisatie of SEO. Dat zorgt er namelijk voor dat bezoekers jouw blogposts vlot vinden in Google.

Een blogpost schrijven kan overweldigend aanvoelen, zeker als je dan nog eens rekening moet houden met de juiste zoektermen. Daarom geef ik je graag enkele tips zodat je beter weet waarop je kan letten. Heb je een onderwerp in je hoofd waarover je wil schrijven? Goed! Dan start je eerst met een zoekwoordenonderzoek. Dat wil zeggen dat je controleert welke zoekwoorden het meest gunstig zijn voor jouw thema. Dat kan één woord zijn, maar vaak bestaat de zoekterm uit meerdere zoekwoorden – dat noemen we longtailzoektermen.

Op de zoekterm ‘fitness’ wordt bijvoorbeeld heel vaak gezocht, maar net daarom is er ook heel wat concurrentie. Daarnaast weet je niet waarnaar bezoekers precies op zoek zijn wanneer ze deze term ingeven. Zoeken ze een fitness in de buurt? Willen ze meer leren over bepaalde oefeningen? Of zijn ze misschien geïnteresseerd om in een fitness te werken? Met langere zoektermen zoals ‘fitness Gent vrouwen’ weet je beter waarnaar je bezoeker op zoek is. En hoewel er minder gezocht wordt op deze zoekterm, is het daarom toch gemakkelijker om hoger in Google te verschijnen.

Zoekvolume en concurrentie

Het zoekwoordenonderzoek kan je uitvoeren met een tool, zelf gebruik ik hiervoor Ubersuggest. Op die manier zoek ik relevante zoektermen die enerzijds populair genoeg zijn, maar anderzijds nog steeds haalbaar zijn om goed op te scoren. Dat controleer ik aan de hand van het zoekvolume en de concurrentie van de zoekwoorden. Ben je klaar met de mogelijke zoektermen te controleren? Kies er dan niet meer dan drie verschillende, zo ben je zeker dat je tekst zijn doel niet mist.

Daarna kan je beginnen met het schrijven van de blogpost zelf. Uiteraard is het belangrijk dat je de informatie waarnaar je lezer op zoek is ook effectief aanbiedt. Maak daarom eerst een opsomming van wat je allemaal wil vertellen en schrijf dan de verschillende alinea’s uit. Verzin tussentitels die de aandacht trekken, schrijf een uitnodigende inleiding en kies een aantrekkelijke titel. Zorg er pas daarna voor dat je je gekozen zoekwoorden in de tekst verwerkt. Let er daarbij op dat je tekst vlot en leesbaar houdt, dat is nog altijd het belangrijkste.

Het zoekwoordenonderzoek en het schrijven van je blogposts liever uit handen geven? Kies voor een pakket copy credits en beslis zelf hoeveel blogposts je graag laat schrijven. Goed om te weten: voor 1 blogpost wissel je 3 copy credits in.

Gerelateerde blogposts

5 originele mailfunnels die het verschil maken in je bedrijf

Dat mailfunnels waardevol zijn voor je bedrijf, weet je wellicht al. Maar misschien vraag je je soms af hoe je zo'n sequence nu concreet kan inzetten? Van je warme leads in de watten leggen tot de ervaring van je bestaande klanten verbeteren – in deze blogpost geef ik je graag vijf ideeën voor originele mailfunnels.

Maak je bedrijf minder afhankelijk van Instagram

Als ondernemer herken je het ongetwijfeld: de voortdurende druk om content te creëren voor Instagram. Een taak die telkens opnieuw in je agenda opduikt en waar je eigenlijk écht geen energie van krijgt. In deze blogpost vertel ik je hoe je je bedrijf minder afhankelijk maakt van Instagram en waar je je beter wel op focust.

Waarom bloggen als ondernemer een goed idee is

Veel ondernemers beseffen wel dat een blog hun bedrijf vooruit kan helpen, maar laten de nadelen toch overheersen. Want vergt een blog onderhouden niet te veel werk en energie? En haal je dat er wel uit? In deze blogpost leg ik je graag uit waarom bloggen als ondernemer een heel goed idee is.

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

En ik ben van mening dat copywriting en marketing enkel nog zouden mogen focussen op het vertellen van betekenisvolle verhalen. Zonder te manipuleren, zonder valse beloften, zonder je een slecht gevoel te geven over jezelf. Want jouw teksten hebben maar één doel: jouw droomklanten alle informatie geven die ze nodig hebben, zodat ze doordacht voor jou kunnen kiezen.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.