Een blogpost schrijven kan overweldigend aanvoelen, zeker als je dan nog eens rekening moet houden met de juiste zoektermen. Daarom geef ik je graag enkele tips zodat je beter weet waarop je kan letten. Heb je een onderwerp in je hoofd waarover je wil schrijven? Goed! Dan start je eerst met een zoekwoordenonderzoek. Dat wil zeggen dat je controleert welke zoekwoorden het meest gunstig zijn voor jouw thema. Dat kan één woord zijn, maar vaak bestaat de zoekterm uit meerdere zoekwoorden – dat noemen we longtailzoektermen.
Op de zoekterm ‘fitness’ wordt bijvoorbeeld heel vaak gezocht, maar net daarom is er ook heel wat concurrentie. Daarnaast weet je niet waarnaar bezoekers precies op zoek zijn wanneer ze deze term ingeven. Zoeken ze een fitness in de buurt? Willen ze meer leren over bepaalde oefeningen? Of zijn ze misschien geïnteresseerd om in een fitness te werken? Met langere zoektermen zoals ‘fitness Gent vrouwen’ weet je beter waarnaar je bezoeker op zoek is. En hoewel er minder gezocht wordt op deze zoekterm, is het daarom toch gemakkelijker om hoger in Google te verschijnen.
Zoekvolume en concurrentie
Het zoekwoordenonderzoek kan je uitvoeren met een tool, zelf gebruik ik hiervoor Ubersuggest. Op die manier zoek ik relevante zoektermen die enerzijds populair genoeg zijn, maar anderzijds nog steeds haalbaar zijn om goed op te scoren. Dat controleer ik aan de hand van het zoekvolume en de concurrentie van de zoekwoorden. Ben je klaar met de mogelijke zoektermen te controleren? Kies er dan niet meer dan drie verschillende, zo ben je zeker dat je tekst zijn doel niet mist.
Daarna kan je beginnen met het schrijven van de blogpost zelf. Uiteraard is het belangrijk dat je de informatie waarnaar je lezer op zoek is ook effectief aanbiedt. Maak daarom eerst een opsomming van wat je allemaal wil vertellen en schrijf dan de verschillende alinea’s uit. Verzin tussentitels die de aandacht trekken, schrijf een uitnodigende inleiding en kies een aantrekkelijke titel. Zorg er pas daarna voor dat je je gekozen zoekwoorden in de tekst verwerkt. Let er daarbij op dat je tekst vlot en leesbaar houdt, dat is nog altijd het belangrijkste.
Het zoekwoordenonderzoek en het schrijven van je blogposts liever uit handen geven? Kies voor een pakket copy credits en beslis zelf hoeveel blogposts je graag laat schrijven. Goed om te weten: voor 1 blogpost wissel je 3 copy credits in.