Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

How-to: zelf met een nieuwsbrief en e-mailmarketing starten

E-mail is je belangrijkste communicatiekanaal, of dat zou het toch moeten zijn. Ben je benieuwd naar de stappen die je moet ondernemen om met een nieuwsbrief en e-mailmarketing in het algemeen te starten? Ik lijst ze hieronder graag voor je op.

Kies een e-mailmarketing service provider

Je nieuwsbrieven en mailfunnels verstuur je natuurlijk niet met Gmail, maar met wat dan wel? Er zijn heel wat systemen op de markt, en ik heb er ondertussen ook al heel wat getest. Zelf werk ik momenteel met Flodesk. Het werkt gemakkelijk, intuïtief en heeft een mooie en duidelijke interface. Het oog wil ook wat, toch?

Wil je starten met Flodesk, maar schrikt de prijs je wat af? Dan heb ik goed nieuws, want met mijn code “HANNA50” krijg je een jaar lang 50% korting op je abonnement. De eerste maand is gratis, zo kan je al even testen of het iets voor jou is.

 Zorg voor een lead magnet of een freebie

Een lead magnet is een gratis product dat je aanbiedt, zoals een e-book, webinar of checklist. Het doel van deze freebie is om je ideale klant te overtuigen om zijn of haar mailadres achter te laten in ruil voor de waardevolle informatie die je aanbiedt. Heb je bijvoorbeeld een webshop met kinderkleding? Dan is het een leuk idee om een e-book te maken met 10 tips over hoe je hoe als ouder duurzame keuzes kan maken bij het kopen van kleding voor je kinderen.

Of misschien ben je wel huwelijksfotograaf? Wat denk je van een checklist waarin je aanhaalt aan welke voorwaarden een shootlocatie precies moet voldoen? Beide heel waardevol voor je doelgroep en het helpt meteen een stukje bij het oplossen van een probleem dat ze ervaren of een doel dat ze willen bereiken.

Schrijf de opt-in copy voor je lead magnet of freebie

Is je lead magnet klaar? Dan wil je natuurlijk dat je droomklanten hem downloaden. Hiervoor creëer je een formulier waarin ze hun gegevens kunnen achterlaten. De copy die je hiervoor voorziet, zorgt ervoor dat de kans dat je droomklant zich inschrijft meteen een stuk groter wordt.

Schrijf een welcome sequence

Heeft je droomklant je freebie gedownload? Dan is het de bedoeling dat hij of zij jouw welcome sequence ontvangt. Dat is een reeks e-mails die automatisch naar jouw nieuwe subscriber verstuurd wordt. Zo maak je meteen een sterke eerste indruk en verwelkom je deze persoon op de juiste manier. Het doel: ervoor zorgen dat die nieuwe subscriber op jouw e-maillijst je beter leert kennen, waardoor je hem of haar aanmoedigt om te blijven.

Uit wat zo’n sequence bestaat? Ik geef jou in ‘t kort even een voorbeeld: je verstuurt je freebie, je stelt jezelf voor, je geeft je lezer een waardevolle tip, je opent de conversatie en tot slot heb je het over je aanbod. Graag meer weten hierover? In deze blogpost ontdek je hoe je je welcome sequence precies opbouwt.

Zet in op een sterke en regelmatige nieuwsbrief

En tot slot de kers op de taart: je nieuwsbrief. Het doel van deze mails is om ervoor te zorgen dat je subscriber wil blijven. Dat doe je door vertrouwen en betrokkenheid op te bouwen en met deze persoon te verbinden. Je mag er zeker van zijn: een onweerstaanbare nieuwsbrief versturen is de beste manier om al je inspanningen rond e-mailmarketing écht te doen werken.

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van zo’n onweerstaanbare nieuwsbrief? In mijn All Aboard mailbunch neem ik je doorheen 20 mails mee aan boord van de trein richting persoonlijke, authentieke en converterende nieuwsbrieven. Inclusief handig werkboek en de exclusieve kans om mij persoonlijk jouw vragen rond nieuwsbrieven en e-mailmarketing te stellen!

Gerelateerde blogposts

5 originele mailfunnels die het verschil maken in je bedrijf

Dat mailfunnels waardevol zijn voor je bedrijf, weet je wellicht al. Maar misschien vraag je je soms af hoe je zo'n sequence nu concreet kan inzetten? Van je warme leads in de watten leggen tot de ervaring van je bestaande klanten verbeteren – in deze blogpost geef ik je graag vijf ideeën voor originele mailfunnels.

Maak je bedrijf minder afhankelijk van Instagram

Als ondernemer herken je het ongetwijfeld: de voortdurende druk om content te creëren voor Instagram. Een taak die telkens opnieuw in je agenda opduikt en waar je eigenlijk écht geen energie van krijgt. In deze blogpost vertel ik je hoe je je bedrijf minder afhankelijk maakt van Instagram en waar je je beter wel op focust.

Hoe e-mailmarketing en storytelling jouw merk versterken

Storytelling kan je op heel wat verschillende kanalen inzetten. Denk maar aan de over mij-pagina op je website, in je posts op Instagram of in testimonials van klanten. Toch is er een kanaal dat vaak over het hoofd gezien wordt: e-mail. In deze blogpost geef ik je graag enkele redenen waarom jouw nieuwsbrief het perfecte kanaal is om storytelling in te gebruiken.

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

En ik ben van mening dat copywriting en marketing enkel nog zouden mogen focussen op het vertellen van betekenisvolle verhalen. Zonder te manipuleren, zonder valse beloften, zonder je een slecht gevoel te geven over jezelf. Want jouw teksten hebben maar één doel: jouw droomklanten alle informatie geven die ze nodig hebben, zodat ze doordacht voor jou kunnen kiezen.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.