Kies een e-mailmarketing service provider
Je nieuwsbrieven en mailfunnels verstuur je natuurlijk niet met Gmail, maar met wat dan wel? Er zijn heel wat systemen op de markt, en ik heb er ondertussen ook al heel wat getest. Zelf werk ik momenteel met Flodesk. Het werkt gemakkelijk, intuïtief en heeft een mooie en duidelijke interface. Het oog wil ook wat, toch?
Wil je starten met Flodesk, maar schrikt de prijs je wat af? Dan heb ik goed nieuws, want met mijn code “HANNA50” krijg je een jaar lang 50% korting op je abonnement. De eerste maand is gratis, zo kan je al even testen of het iets voor jou is.
Zorg voor een lead magnet of een freebie
Een lead magnet is een gratis product dat je aanbiedt, zoals een e-book, webinar of checklist. Het doel van deze freebie is om je ideale klant te overtuigen om zijn of haar mailadres achter te laten in ruil voor de waardevolle informatie die je aanbiedt. Heb je bijvoorbeeld een webshop met kinderkleding? Dan is het een leuk idee om een e-book te maken met 10 tips over hoe je hoe als ouder duurzame keuzes kan maken bij het kopen van kleding voor je kinderen.
Of misschien ben je wel huwelijksfotograaf? Wat denk je van een checklist waarin je aanhaalt aan welke voorwaarden een shootlocatie precies moet voldoen? Beide heel waardevol voor je doelgroep en het helpt meteen een stukje bij het oplossen van een probleem dat ze ervaren of een doel dat ze willen bereiken.
Schrijf de opt-in copy voor je lead magnet of freebie
Is je lead magnet klaar? Dan wil je natuurlijk dat je droomklanten hem downloaden. Hiervoor creëer je een formulier waarin ze hun gegevens kunnen achterlaten. De copy die je hiervoor voorziet, zorgt ervoor dat de kans dat je droomklant zich inschrijft meteen een stuk groter wordt.
Schrijf een welcome sequence
Heeft je droomklant je freebie gedownload? Dan is het de bedoeling dat hij of zij jouw welcome sequence ontvangt. Dat is een reeks e-mails die automatisch naar jouw nieuwe subscriber verstuurd wordt. Zo maak je meteen een sterke eerste indruk en verwelkom je deze persoon op de juiste manier. Het doel: ervoor zorgen dat die nieuwe subscriber op jouw e-maillijst je beter leert kennen, waardoor je hem of haar aanmoedigt om te blijven.
Uit wat zo’n sequence bestaat? Ik geef jou in ‘t kort even een voorbeeld: je verstuurt je freebie, je stelt jezelf voor, je geeft je lezer een waardevolle tip, je opent de conversatie en tot slot heb je het over je aanbod. Graag meer weten hierover? In deze blogpost ontdek je hoe je je welcome sequence precies opbouwt.
Zet in op een sterke en regelmatige nieuwsbrief
En tot slot de kers op de taart: je nieuwsbrief. Het doel van deze mails is om ervoor te zorgen dat je subscriber wil blijven. Dat doe je door vertrouwen en betrokkenheid op te bouwen en met deze persoon te verbinden. Je mag er zeker van zijn: een onweerstaanbare nieuwsbrief versturen is de beste manier om al je inspanningen rond e-mailmarketing écht te doen werken.
Kan je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van zo’n onweerstaanbare nieuwsbrief? In mijn online programma Mailbox Stories leer ik je alles over de gouden combinatie van e-mailmarketing en storytelling. De deuren gaan twee keer per jaar voor een week open. Wil je dat ik je vrijblijvend op de hoogte hou als het zover is? Schrijf je dan zeker in op de wachtlijst.