Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hoe e-mailmarketing en storytelling jouw merk versterken

Storytelling kan je op heel wat verschillende kanalen inzetten. Denk maar aan de over mij-pagina op je website, in je posts op Instagram of in testimonials van klanten. Toch is er een kanaal dat vaak over het hoofd gezien wordt: e-mail. In deze blogpost geef ik je graag enkele redenen waarom jouw nieuwsbrief het perfecte kanaal is om storytelling in te gebruiken.

Waar je met je posts op Instagram volledig afhankelijk bent van de grillen van Mark Zuckerberg, komen je e-mails direct binnen in de mailbox van je ideale klanten. Exact op het moment dat jij dat wil. Hierdoor hebben je nieuwsbrieven een veel hogere zichtbaarheid dan je posts op sociale media. Daarnaast is de click-through rate – het aantal mensen dat doorklikt op de links in je nieuwsbrief – veel hoger bij een nieuwsbrief. En daar blijft het niet bij: ook de conversatieratio – het aantal ideale klanten dat effectief actie onderneemt na het klikken – is veel hoger bij een nieuwsbrief. Yay!

Graag nog een extra groot voordeel? Na het versturen van je nieuwsbrief heb je statistieken tot je beschikking waar je in één oogopslag kan zien hoe jouw nieuwsbrief het gedaan heeft. In jouw e-mailprogramma zie je meteen hoeveel mensen je e-mail openden, wie er precies doorklikte én wie er effectief op jouw aanbod ingegaan is. Geef toe, daar kan die losse flodder van een Instagrampost toch echt niet tegenop?

Onderscheid je met verhalen

Wat er nog meer voor zorgt dat je ideale klant actie zal ondernemen na het lezen van je nieuwsbrief? Juist: storytelling. De zoveelste mail versturen met tips die je overal kan vinden, zal je jammer genoeg niet verder helpen. Wat je wel onderscheidt van de rest? Je eigen verhalen. Die zijn uniek en daarin kan niemand je nadoen. Het is bewezen dat je potentiële klant veel sneller geneigd zal zijn om actie te ondernemen als je met een verhaal uitlegt waarom iets belangrijk is. Jouw call-to-action zal dus veel meer opleveren als je je e-mail op deze manier aanpakt.

Als de combinatie van e-mailmarketing en storytelling dan zo waardevol is, zou je toch denken dat het al vaak ingezet wordt? Niets is minder waar. Ik zie vaak dat ondernemers honderden euro’s per maand uitgeven aan het uitbesteden van hun sociale media en hun nieuwsbrief volledig links laten liggen. Natuurlijk kan sociale media je helpen om je doelgroep te bereiken, maar e-mailmarketing is zó veel effectiever. Betekent dat dan dat je Instagram volledig links moet laten liggen? Zeker niet! Zelf vind ik het ook heel fijn om op Instagram te verbinden met andere ondernemers. Maar als je je zaak echt serieus neemt en betere resultaten wil, is het nu wel écht tijd om all-in te gaan met je e-mailmarketing.⁠

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van zo’n onweerstaanbare nieuwsbrief? In mijn All Aboard mailbunch neem ik je doorheen 20 mails mee aan boord van de trein richting persoonlijke, authentieke en converterende nieuwsbrieven. Inclusief handig werkboek en de kans om mij persoonlijk jouw vragen rond nieuwsbrieven en e-mailmarketing te stellen!

Gerelateerde blogposts

5 originele mailfunnels die het verschil maken in je bedrijf

Dat mailfunnels waardevol zijn voor je bedrijf, weet je wellicht al. Maar misschien vraag je je soms af hoe je zo'n sequence nu concreet kan inzetten? Van je warme leads in de watten leggen tot de ervaring van je bestaande klanten verbeteren – in deze blogpost geef ik je graag vijf ideeën voor originele mailfunnels.

Maak je bedrijf minder afhankelijk van Instagram

Als ondernemer herken je het ongetwijfeld: de voortdurende druk om content te creëren voor Instagram. Een taak die telkens opnieuw in je agenda opduikt en waar je eigenlijk écht geen energie van krijgt. In deze blogpost vertel ik je hoe je je bedrijf minder afhankelijk maakt van Instagram en waar je je beter wel op focust.

How-to: zelf met een nieuwsbrief en e-mailmarketing starten

E-mail is je belangrijkste communicatiekanaal, of dat zou het toch moeten zijn. Ben je benieuwd naar de stappen die je moet ondernemen om met een nieuwsbrief en e-mailmarketing in het algemeen te starten? Ik lijst ze hieronder graag voor je op.

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

En ik ben van mening dat copywriting en marketing enkel nog zouden mogen focussen op het vertellen van betekenisvolle verhalen. Zonder te manipuleren, zonder valse beloften, zonder je een slecht gevoel te geven over jezelf. Want jouw teksten hebben maar één doel: jouw droomklanten alle informatie geven die ze nodig hebben, zodat ze doordacht voor jou kunnen kiezen.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.