Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hou je teksten simpel en duidelijk

Vaak gebeurt er bij ondernemers een opmerkelijk fenomeen. Schrijven ze teksten voor hun zaak? Dan veranderen ze in een serieus, professioneel en complex iemand. Toch is dat niet zo’n goed idee. In deze blogpost leg ik je graag uit waarom en hoe je het best wél aanpakt.

Albert Einstein zei het tientallen jaren geleden al: ‘if you can’t explain it simple, you don’t understand it well enough.’ Als ondernemer is het ontzettend belangrijk om je teksten simpel te houden. Waarom? Omdat lezen een grote inspanning vraagt van je lezer. Daarnaast zijn de omstandigheden waarin je lezer zich bevindt, misschien ook niet altijd helemaal ideaal.

Misschien leest je lezer je tekst terwijl het eten op het vuur staat te pruttelen? Of terwijl er een kleuter rondloopt die ook nog om aandacht vraagt? Het is dan ook logisch dat je lezer de weg van de minste weerstand kiest. Is je tekst te moeilijk? Moet hij te veel moeite doen om je inhoud te begrijpen? Dan zal hij jammer genoeg afhaken. Net daarom is het een slim idee om je boodschap zo helder mogelijk te maken. Zodat het volledig binnenkomt bij je droomklant. 

Vakjargon? Laat maar zitten.

En dan zou je inderdaad denken: waarom schrijven veel ondernemers dan nog graag op zo’n typische complexe manier? Beroepsmisvorming is vaak de oorzaak. Maar wat klaar als een klontje is voor jou, is dat voor je lezer wellicht helemaal niet. Jij zit midden in je vakgebied, voor je lezer is het misschien de eerste keer dat hij er iets over leest.

Soms is het ook een manier om te imponeren, om je kennis te etaleren. En hoewel ik zeker fan ben van je expertise te tonen, is dit niet de juiste manier. Dus: of je nu teksten schrijft voor je website, een nieuwsbrief of een blogpost – kies voor spreektaal. Gebruik geen te lange zinnen met veel bijzinnen, gebruik geen vakjargon en let op met moeilijke woorden.

Onthoud altijd: je schrijft niet voor jezelf, maar voor je lezer. Hou het dus klantgericht en gebruik enkel woorden die je effectief ook zou uitspreken. Bouw je verhaal op. Luister en stel vragen. Zoek bevestiging. Zo kom je ook veel menselijker over, want je hoorde het waarschijnlijk nog – mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. Laat dus je persoonlijkheid zien, zo onderscheid je je meteen ook van je concurrenten.

Gerelateerde blogposts

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Sommige teksten overtuigen meteen, terwijl andere teksten je aandacht nauwelijks vasthouden. Hoe komt dat? De kans is groot dat de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini hier voor iets tussen zitten. Hieronder leg ik ze kort uit en vertel ik je waarom je er meer uit haalt als je ze laat toepassen door een expert.

Maak jij deze vijf veelgemaakte fouten op je website?

Als ondernemer is je website je belangrijkste troef. Het is de plek waar je potentiële klant je beter leert kennen, waar je vertrouwen opbouwt en waar je bezoeker uiteindelijk ook overgaat tot een aankoop of een aanvraag voor een samenwerking. Maak jij één of meer van deze vijf veelgemaakte fouten? Door ze op te lossen, neem jij meteen een grote sprong vooruit.

Storytelling en de magie van de tegenwoordige tijd

Vertel je een verhaal? Dan heb je wellicht de neiging om dit in de verleden tijd te schrijven. Logisch denk je: het is dan ook gisteren, vorige week of zelfs al vijf jaar geleden gebeurd. Toch loont het om je verhaal af en toe in de tegenwoordige tijd uit de doeken te doen. Ik verklap je in deze blogpost graag de voordelen hiervan.

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

Ik hielp de afgelopen jaren al meer dan 100 ondernemers zoals jij om met doeltreffende teksten meer klanten aan te trekken. Mijn aanpak? Een unieke combinatie van empathie, creativiteit, een journalistieke achtergrond en bewezen technieken binnen copywriting, neuromarketing en storytelling.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.