Slow entrepreneurship is meer dan enkel een zakelijke benadering, het is een levensstijl die onder de algemene noemer ‘slow living’ valt. Het nodigt je uit om bewust te leven, geduldig te zijn en te streven naar evenwicht in alle aspecten van je leven. Vaak proberen we om steeds meer te doen met minder tijd. Daarom staat slow entrepreneurship voor slimmer werken in plaats van voor harder werken. Want het is niet de drukte die tot meer succes leidt, maar het maken van bewuste keuzes door prioriteiten te stellen.
“Je werkt dient om het leven dat je wil te ondersteunen en te verbeteren. Niet om de kwaliteit van je leven te verminderen.”
Stel je gezonde grenzen rond je werk? Dan help je jezelf om je tijd efficiënter te gebruiken én dus meer aanwezig te zijn in de momenten waarop je niet aan het werk bent. Zo werk ik zelf nooit ‘s avonds of in het weekend. Op die momenten ben ik in mijn hoofd ook zelden met mijn werk bezig. Dat ik geen mails kan lezen op mijn iPhone, helpt zeker en vast. 😉 Op de momenten waarop ik wél aan het werk ben, ben ik hierdoor meer gefocust en krijgen mijn klanten de aandacht die ze verdienen.
Werken om te leven
Een ander principe van slow entrepreneurship is dat je werkt om te leven, niet omgekeerd. Je werkt dient om het leven dat je wil te ondersteunen en te verbeteren. Niet om de kwaliteit van je leven te verminderen. Daarom let je er het best op dat je een bedrijf rond je leven bouwt, in plaats van een leven rond je bedrijf.
A slow business grows at the pace and to a size that’s perfect for it. Not too fast, not too slow. Not too big, not too small. Just enough.
Succes komt niet van de ene op de andere dag, maar is het resultaat van consistent werken en toewijding op de lange termijn. Daarom is het belangrijk om naar duurzaamheid te streven in alle aspecten van je bedrijf. Het opbouwen van vertrouwen en waardevolle relaties zijn daarin enorm belangrijk. Alle goede dingen vragen tijd – en het proces is net zo waardevol als het resultaat. Slow entrepreneurship draait dan ook niet enkel om winst maken, maar wel om het creëren van een bedrijf dat past bij het leven dat je voor ogen hebt. Een bedrijf dat in harmonie is met je waarden. Duurzame groei beats snelle winst.
Klaar om een bedrijf uit te bouwen met persoonlijke connecties? Ontdek mijn cursus Mailbox Stories.