Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Sommige teksten overtuigen meteen, terwijl andere teksten je aandacht nauwelijks vasthouden. Hoe komt dat? De kans is groot dat de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini hier voor iets tussen zitten. Hieronder leg ik ze kort uit en vertel ik je waarom je er meer uit haalt als je ze laat toepassen door een expert.

1. Wederkerigheid

Mensen voelen zich er van nature goed bij om iets terug te doen wanneer ze iets ontvangen. Bied je een gratis gids aan of deel je waardevolle tips in je nieuwsbrief? Dan voelt je lezer zich sneller geneigd om jouw product of dienst serieuzer te overwegen.

2. Schaarste

Wat schaars is, wordt automatisch waardevoller. Denk aan zinnen als ‘nog maar drie plekken beschikbaar’ of ‘deze actie loopt nog tot en met vanavond’. Dit creëert een gevoel van urgentie, waardoor je lezer sneller actie zal ondernemen. Maar let op: de kunst is om het authentiek te houden. Valse urgentie doet je bedrijf meer kwaad dan goed.

3. Autoriteit

Mensen vertrouwen experts. Als jij je autoriteit kan aantonen – bijvoorbeeld door enkele sterke klantencases of media-aandacht – ben je al goed op weg om het vertrouwen van je lezer te winnen. Benadruk je expertise wel altijd op een subtiele manier, zodat je zeker niet opschepperig overkomt.

4. Consistentie

Wist je dat we ervan houden om consistent te zijn met wat we eerder al zeiden of deden? Iemand die zich al inschreef voor je nieuwsbrief, zal daarom gemakkelijker meegaan in de volgende gevraagde stappen. Die consistentie bouw je stap voor stap op, doorheen de volledige customer journey.

5. Sympathie

Uiteraard zeg je sneller ‘ja’ tegen iemand die je leuk vindt. Dat principe pas je toe door jezelf en je merk sympathiek en herkenbaar te maken. De beste manier hiervoor? Het delen van persoonlijke verhalen! Ja, vandaar dat storytelling & e-mailmarketing zo’n goede combo zijn! Ontdek hier hoe je daar gratis meer over leert. Maar ook hier geldt: blijf altijd oprecht jezelf – dat is meer dan goed genoeg. 🤗

6. Sociale bewijskracht

Als we zelf twijfelen, vertrouwen we op wat anderen vinden. Net daarom zijn reviews van je eerdere klanten zo ontzettend belangrijk. Blijf daarin zo authentiek mogelijk: pas de reviews van je klanten niet aan en voeg indien je hiervoor toestemming krijgt foto’s van je klanten toe.

7. Eenheid

Het zevende en laatste principe van Cialdini werd wat later toegevoegd en gaat om het creëren van een gevoel van verbondenheid. Want als je je doelgroep aanspreekt als onderdeel van een groep of een community, versterk je de band tussen jullie en hun loyaliteit naar jou toe.

Cialdini’s principes zijn op zichzelf al krachtig, maar hun echte impact komt voort uit hoe je ze inzet. Het gaat niet om losse trucjes, maar om een doordachte strategie die deze principes integreert in je teksten. Wanneer je dit verkeerd aanpakt, loop je het risico dat je boodschap te geforceerd overkomt. Wil je dat je teksten echt overtuigen? Dan help ik je graag om deze principes effectief in je teksten te verwerken.

Ook jouw conversie verdubbelen? Plan vandaag nog een gesprek. Helemaal vrijblijvend!

Gerelateerde blogposts

Maak jij deze vijf veelgemaakte fouten op je website?

Als ondernemer is je website je belangrijkste troef. Het is de plek waar je potentiële klant je beter leert kennen, waar je vertrouwen opbouwt en waar je bezoeker uiteindelijk ook overgaat tot een aankoop of een aanvraag voor een samenwerking. Maak jij één of meer van deze vijf veelgemaakte fouten? Door ze op te lossen, neem jij meteen een grote sprong vooruit.

Hou je teksten simpel en duidelijk

Vaak gebeurt er bij ondernemers een opmerkelijk fenomeen. Schrijven ze teksten voor hun zaak? Dan veranderen ze in een serieus, professioneel en complex iemand. Toch is dat niet zo’n goed idee. In deze blogpost leg ik je graag uit waarom en hoe je het best wél aanpakt.

Een blik in mijn salesfunnel

Een klant die bij jou een aankoop doet, heeft de fases ‘know’, ‘like’, ‘trust’ en ‘buy’ doorlopen. Maar hoe pak je dat nu concreet aan? En op welke kanalen zet je dan precies in? In deze blogpost leg ik je in detail uit hoe mijn salesfunnel eruitziet.

Hi, ik ben Hanna

Wil je nog meer weten over copywriting, marketing en mijn leven als copywriter? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief Slow Stories.

Hi, ik ben Hanna

Ik hielp de afgelopen jaren al meer dan 100 ondernemers zoals jij om met doeltreffende teksten meer klanten aan te trekken. Mijn aanpak? Een unieke combinatie van empathie, creativiteit, een journalistieke achtergrond en bewezen technieken binnen copywriting, neuromarketing en storytelling.

Wat denk je ervan om hier binnenkort zelf tussen te staan?

Gratis All Aboard mailbunch

20 eerlijke en waardevolle mails (& werkboek) die je aan boord laten van de trein richting authentieke en converterende nieuwsbrieven.