1. Wederkerigheid
Mensen voelen zich er van nature goed bij om iets terug te doen wanneer ze iets ontvangen. Bied je een gratis gids aan of deel je waardevolle tips in je nieuwsbrief? Dan voelt je lezer zich sneller geneigd om jouw product of dienst serieuzer te overwegen.
2. Schaarste
Wat schaars is, wordt automatisch waardevoller. Denk aan zinnen als ‘nog maar drie plekken beschikbaar’ of ‘deze actie loopt nog tot en met vanavond’. Dit creëert een gevoel van urgentie, waardoor je lezer sneller actie zal ondernemen. Maar let op: de kunst is om het authentiek te houden. Valse urgentie doet je bedrijf meer kwaad dan goed.
3. Autoriteit
Mensen vertrouwen experts. Als jij je autoriteit kan aantonen – bijvoorbeeld door enkele sterke klantencases of media-aandacht – ben je al goed op weg om het vertrouwen van je lezer te winnen. Benadruk je expertise wel altijd op een subtiele manier, zodat je zeker niet opschepperig overkomt.
4. Consistentie
Wist je dat we ervan houden om consistent te zijn met wat we eerder al zeiden of deden? Iemand die zich al inschreef voor je nieuwsbrief, zal daarom gemakkelijker meegaan in de volgende gevraagde stappen. Die consistentie bouw je stap voor stap op, doorheen de volledige customer journey.
5. Sympathie
Uiteraard zeg je sneller ‘ja’ tegen iemand die je leuk vindt. Dat principe pas je toe door jezelf en je merk sympathiek en herkenbaar te maken. De beste manier hiervoor? Het delen van persoonlijke verhalen! Ja, vandaar dat storytelling & e-mailmarketing zo’n goede combo zijn! Ontdek hier hoe je daar gratis meer over leert. Maar ook hier geldt: blijf altijd oprecht jezelf – dat is meer dan goed genoeg. 🤗
6. Sociale bewijskracht
Als we zelf twijfelen, vertrouwen we op wat anderen vinden. Net daarom zijn reviews van je eerdere klanten zo ontzettend belangrijk. Blijf daarin zo authentiek mogelijk: pas de reviews van je klanten niet aan en voeg indien je hiervoor toestemming krijgt foto’s van je klanten toe.
7. Eenheid
Het zevende en laatste principe van Cialdini werd wat later toegevoegd en gaat om het creëren van een gevoel van verbondenheid. Want als je je doelgroep aanspreekt als onderdeel van een groep of een community, versterk je de band tussen jullie en hun loyaliteit naar jou toe.
Cialdini’s principes zijn op zichzelf al krachtig, maar hun echte impact komt voort uit hoe je ze inzet. Het gaat niet om losse trucjes, maar om een doordachte strategie die deze principes integreert in je teksten. Wanneer je dit verkeerd aanpakt, loop je het risico dat je boodschap te geforceerd overkomt. Wil je dat je teksten echt overtuigen? Dan help ik je graag om deze principes effectief in je teksten te verwerken.
Ook jouw conversie verdubbelen? Plan vandaag nog een gesprek. Helemaal vrijblijvend!